Matching to Suppliers in the Production Network: a Quantitative Framework

Cargando...
Miniatura

Fecha

relationships.contributorAdvisor

Título de la revista

ISSN de la revista

Título del volumen

Editor

Abstract

We build a model of production network formation that enables econometric estimation of the determinants of supplier choice, like trade costs or matching frictions. The model informs an estimator obtained from a transformation of the multinomial logit likelihood function that conditions on two network statistics: the out-degree of sellers (a sufficient statistic for the seller marginal costs) and the in-degree of buyers (which is pinned down by technology and by “make-or-buy” decisions). In an empirical application about the network effects of a major Costa Rican highway, this estimator registers much smaller estimates than those of a (biased) naive multinomial logit.

Descripción

Desarrollamos un modelo de formación de redes de producción que permite la estimación econométrica de los determinantes en la elección de proveedores, tales como los costos de comerciar o las fricciones de emparejamiento. El modelo guía un estimador obtenido a partir de una transformación de la función de verosimilitud del logit multinomial, que está condicionado por dos estadísticas de red: el grado de salida de los vendedores (una estadística suficiente para los costos marginales del vendedor) y el “grado de entrada” (in-degree) de los compradores (determinado por la tecnología y las decisiones de “hacer o comprar”). En una aplicación empírica sobre los efectos en red de una importante carretera en Costa Rica, este estimador arroja estimaciones considerablemente menores que las de un logit multinomial ingenuo (y sesgado).

Identificadores

https://repositorioinvestigaciones.bccr.fi.cr/handle/20.500.12506/499