Browsing by Author "Loaiza-Marín, Kerry"
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- Análisis del encadenamiento productivo de las empresas multinacionales atraídas por CINDE a Costa RicaThis paper describes backward productive linkages and its determinants for the foreign firms attracted by CINDE and others of the especial regime in Costa Rica. The linkages are defined as local transactions divided by total employees of each firm. With the “Registro de Variables Económicas” of the Central Bank of Costa Rica it is possible to observe transactions at the micro-level, and thus characterize linkages between 2008 and 2017. With diverse specifications of non-balanced panel data we found evidence in favor of greater linkages of the foreign, attracted by CINDE, and other firms in the especial regime relative to local firms. This supports the literature that says firms in developing countries have lower relative performance. Moreover, transactions on non-tradable goods and services are mainly done through local firms on the common regime. In contrast, foreign firms in the especial regimen are the ones that supplies tradable goods and services to multinational firms. Particularly, services suppliers have increased in quantity and also have higher growths of their transaction amounts with all groups of multinationals attracted to the country. There is still a lot of margin to improve for the local firms to be the major suppliers in the key inputs needed by multinationals. Additionally, some costs of non-tradables could diminish competitiveness. The main example is the generation, transmission, and distribution of electric energy. We argue it is in the investments promotion where public policy could promote economic growth and higher linkages of Costa Rica and the global value chains.
- Assessing public debt sustainability for Costa Rica using the fiscal reaction functionEsta investigación hace un análisis empírico sobre la sostenibilidad de la deuda soberana costarricense con base en tres enfoques complementarios: el cálculo del balance primario estabilizador del balance fiscal, que se obtiene de la restricción presupuestaria inter temporal del gobierno; la estimación de los parámetros de la función de reacción fiscal (FRF), con base en la metodología propuesta por Bohn (2007) y la estimación de gráficos de abanico para el balance fiscal primario y la deuda pública, como porcentajes del PIB, con base en la propuesta de Celasun et al. (2006). Con datos anuales desde 1974 hasta 2018, se muestra que el comportamiento de la deuda ha sido insostenible en diferentes momentos bajo el indicador de largo plazo, lo que se refleja también en la conducta de corto plazo. Para las observaciones más recientes, la conclusión es que la deuda tiene una trayectoria insostenible. Sin embargo, dado que a finales del 2018 se aprobó una reforma fiscal con cambios en ingresos y gastos, se agregó el análisis bajo incertidumbre de la trayectoria esperada de la deuda hasta el 2023 y 2030 con base en las proyecciones de dicho cambio regulatorio. El resultado muestra que el nivel más alto de la razón de deuda al PIB sería 68% en el 2026, momento a partir del cual se revierte la tendencia (al alza).
- Cómputo del coeficiente de Gini para los cantones de Costa RicaI detail the computation for the Gini coefficient for Costa Rican municipalities. I use the regional Gini coefficient computed by the National Statistics and Census Institute (INEC) and the Economic Variables Record (REVEC) of the Central Bank of Costa Rica (BCCR). With the REVEC I compute the income inequality measure for each municipality using the geographic location inside the country and the information about income. As the REVEC only has information about the formal sector, I use the regional Gini coefficient from the INEC to correct for the potential inequality due to the informal sector. I found that the Gini coefficient of the formal sector for each municipalitiy is between 0,225 and 0,390, whereas the coefficient with the correction for the informal sector is between 0,379 and 0,664. Then, to diminish the informality could reduce inequality. In the ideal case, with cero informality, the inequality level would be similar to the less unequal countries in the OECD.
- Contrafactual: participación de la Zona Franca en la actividad económica costarricenseWe do a computation about the impact of the Free Zone in Costa Rica. We sum the transactions amount due to firms linked to this regime conditioning on the differences for buys and sells between local firms and multinationals (MNCs). Also, we compute and add indirect effects. We use the evidence from Alfaro-Ureña, Manelici y Vásquez (2019) about productivity improvements of local suppliers to MNCs and the evidence from Huertas-Morales, Loaiza-Marín y Ortiz-Coto (2021) about higher linkages of MNCs relative to local firms. This information allow us to compute the counterfactual about how transaction amounts would diminished in Costa Rica without the firms producing in the Free Zone. We compare our results with the “Balance de Zonas Francas” published by Procomer. In general, that Balance states that the importance of the Free Zone in Costa Rica is 6.7% of GDP in 2016, while our proposed computation measures 8.18% of GDP for the same year.
- Dynamic Fiscal Multipliers for a Small and Open EconomyPara determinar la efectividad de la política fiscal sobre la economía costarricense, se utiliza un modelo de vectores autorregresivos estructurales con datos trimestrales desde 1991 hasta 2018 para estimar sus multiplicadores. De los resultados se concluye que mayor flexibilidad del gasto mejora la efectividad de la política fiscal y que el efecto negativo de incrementos en impuestos es altamente persistente en el tiempo. Además, se analiza con un modelo de vectores autorregresivos de transición suave, el cambio en los multiplicadores bajo dos regímenes de crecimiento, por debajo o por encima del producto potencial. Los resultados sugieren que decisiones sobre el gasto de consumo y de capital, tienen un efecto positivo sobre el crecimiento en las recesiones, pero negativo en expansiones. Una posible explicación para este último resultado es el alto déficit fiscal, que canaliza el mecanismo de transmisión a través de expectativas negativas y el efecto estrujamiento. Finalmente, dadas las estimaciones, existe una recomendación clara e intuitiva de política: una política fiscal expansiva mediante incrementos en el gasto de consumo o en el de capital pueden ayudar a salir de una crisis económica, pero se debe dar especial atención al proceso de financiamiento y a la validez temporal de dichos cambios.
- Elasticidades tributarias para Costa RicaPlanning, designing, approving and implementing fiscal policy requires coordination between different people and institutions. Their collective action is complex but they should have a common ground as starting point: to have the best possible information and robust estimations from proven methodologies. Therefore, the aim of this technical note is to contribute on answering how do tax income changes when there is a change in economic activity by estimating the magnitude and direction of its elasticity. We follow the methology of Blanchard and Perotti (2002) and use data for Costa Rica from 1991 until 2018. Results are differentiated by tax and by the effect on the short and long run.
- Estructura impositiva y crecimiento económicoThis paper examines the relationship between the tax structure and economic growth, through the use of several kinds of taxes imposed by governments. A system of equations for economic growth augmented by human capital and tax structure and level. The paper uses a data panel from 33 countries (32 OCDE and Costa Rica) from 1965 until 2013 and an Error Correction Model is performed in order to model explicitly short term dynamics. The pooled mean group methodology used allows to control for non-observable fixed effects and also to perform heterogeneous short term estimations and homogeneous long term estimations. It is found that the tax level has a negative effect over economic growth while certain types of specific taxes can reduce or increase this effect.
- Evidence of Incomplete Monetary Policy Transmission in a Non Competitive Banking Sector: The Case of Costa RicaEn un país con metas de inflación como Costa Rica, la estimación del traspaso de la tasa de política monetaria a las tasas ofrecidas por los bancos comerciales es fundamental. Tomar en cuenta la competencia imperfecta, la dolarización, la asimetría regulatoria y los tipos de bancos estatales y privados permite delimitar la efectividad de la Tasa de Política Monetaria (TPM). Con una generalización de un modelo de competencia tipo Cournot, con coste de ajuste y datos a nivel micro de préstamos y depósitos, se estima la magnitud y velocidad de traspaso. En general, existen importantes asimetrías en el traspaso debido al poder de mercado, asimetrías regulatorias y dolarización, todo lo cual merma la efectividad de la TPM. Mayor competencia, disminución de la dolarización, los costos de ajuste y de las asimetrías regulatorias mejoraría la fuerza y velocidad del traspaso. Por último, la evidencia muestra un traspaso más rápido respecto a estudios previos.
- How does investment and trade facilitation affect foreign affiliates performance: Firm-level evidenceLa evidencia empírica muestra que las empresas multinacionales (EMN) crean empleo, perfeccionan la estructura productiva y contribuyen a mejorar la productividad del país anfitrión. Por lo tanto, no es de extrañar que los gobiernos realicen importantes esfuerzos en todos los ámbitos políticos para atraer las operaciones de estas empresas a sus países. A este respecto, poco se sabe sobre si los cambios en la normativa y los procedimientos nacionales que determinan la facilidad para hacer negocios afectan a las actividades de las EMN y a su integración en las cadenas de valor mundiales. En este documento, se llena este vacío en la literatura utilizando datos de ingresos a nivel de empresa combinados con datos a nivel de país sobre el número de días necesarios para exportar, importar e iniciar un negocio durante el período 2006-2019. Los resultados sugieren que niveles más bajos de facilitación del comercio y la inversión en los países anfitriones están asociados con niveles más bajos de ingresos de las filiales extranjeras en ellos. Estos resultados son robustos al utilizar varias muestras. El efecto negativo de los plazos más largos para comerciar sobre los ingresos de las filiales extranjeras es menor en el caso de Costa Rica que en el de otros países, pero ocurre lo contrario con los plazos más largos para iniciar un negocio, especialmente en el caso de los sectores de servicios. Este último resultado plantea una importante recomendación de política pública para el país. Si se mejora el marco normativo y se reducen los costos para facilitar los flujos de IED a nivel de empresa, esta dimensión de facilitación de la inversión aportaría un impulso adicional a los ingresos de las filiales en relación con otros países anfitriones, lo que crearía nuevos incentivos para que las EMN buscaran Costa Rica como destino de sus inversiones.
- Inflación y deuda públicaThis paper aims to determine if a deterioration in public finances, understood as an increase in public debt, tends to increase inflation. We study the relationship between public debt, economic growth, money supply growth and inflation. To do this we follow the methodology proposed by Kwon, McFarlane and Robinson (2009), who perform a panel data estimation using a sample of net debtor´s countries. We find that for countries who already have a high level of public debt, further increases in public debt are inflationary.
- Inversión en infraestructura y crecimiento económico, relevancia de factores institucionalesThe paper aims to quantify the effect of infrastructure investment on economic growth and to test if that effect is conditioned by factors of institutional nature. Dynamic panel data models with instrumental variables are estimated using generalized method of moments as in Calderón y Servén (2002) prolonging the data in both temporal and cross sectional dimensions while controlling for institutional factors. The results are in line with those reported by previous studies in terms of the magnitude of the effect of infrastructure investment on economic growth. Additionally, evidence suggests that bad institutions lessen the potential expansive effect of infrastructure investment. Finally, we find that Latin American countries would be restraining the expansive potential of their infrastructure investment by showing unfavorable institutional performance. The same would be happening with mid and low income countries.
- Nowcasting the Costa Rican Quarterly Output GrowthEl siguiente documento implementa diversos modelos econométricos (Bridge, MIDAS, versiones aumentadas por factores, MF-VAR Bayesiano y la respectiva combinación de pronósticos) para pronosticar el crecimiento inter-trimestral del PIB costarricense en tiempo real. Con el uso de un conjunto comprehensivo de indicadores macroeconómicos, se concluye que los modelos ARIMA, Factor-VAR, MIDAS no restringido y Bridge consistentemente producen mayor precisión que otras especificaciones con técnicas alternativas. Asimismo, se observa que los índices de producción poseen mayor poder predictivo (principalmente el IMAE), que controlar por estacionalidad introduce sesgos adicionales en el pronóstico y que los quiebres estructurales presentes en las series no representan problemas. Se recomienda el uso de estos modelos y su combinación para contar con información para la toma de decisiones de política.
- Regionalización de la matriz insumo-producto costarricenseInput-output matrices are economic analysis tools used to characterize production and, based on this, develop simulation models of the effects of public policy implementations or shocks in the economy. Despite this and because of how they are constructed, these tools do not allow the study of interregional trade within the country. This document describes the main aspects of the regionalization process of the 2017 national input-product matrix available by the Central Bank of Costa Rica (BCCR) by canton, and uses information from its Registro de variables económicas. We show statistics included from the production and trade network and an application of a bilateral cantonal trade model. Finally, an application of the cantonal input-output matrix is shown by analyzing the impact of the COVID-2019 pandemic and its impact on cantons and economic activities.